Bikeability workshop

O primeiro encontro do workshop sobre bikeability aconteceu neste domingo 25.09 na Escola Britânica de Artes Criativas, localizada na Vila Madalena.
Martijn de Waal, coordenador de projetos do Citizen Data Lab na Universidade de Amsterdã, falou sobre a bikeability de Amsterdã e apresentou diferentes iniciativas e projetos que mostram, através de estatísticas, o impacto do uso da bicicleta no clima, saúde, trânsito e economia de uma cidade.

The first workshop about Bikeability happened last Sunday, 25th of September at Escola Britânica de Artes Criativas in Vila Madalena.
Martijn de Waal, coordinator of the research project at the Citizen Data Lab, in the University of Applied Sciences of Amsterdam, talked about bikeability in Amsterdam and presented different initiatives of projects, showing through statistics, the impact of biking on climate, health, traffic and economy of a city.

Participantes/ Participants

Entre os participantes estavam estudantes de design, economia, professores, ativistas e ciclistas engajados. Albert Pellegrini, consultor na área de mobilidade urbana do Ogangorra, mostrou algumas imagens dramáticas das condições das nossas ciclovias como vias esburacadas, postes no meio da ciclovia ou até mesmo escadas. Falou sobre a história das pedaladas e o processo da fundação da Praça do Ciclista, na Avenida Paulista. André que desenvolve o aplicativo Woole, descrito por ele como o waze da bike, mencionou como ainda o status de ter um carro ainda é parte de nossa cultura e listou alguns dos desafios enfrentados por aqueles que usam a bicicleta como um meio de transporte em São Paulo. Daniel, que hoje desenvolve o MubMaps, aplicativo que ajuda os ciclistas a pedalar na cidade, lembrou que quanto maior e melhor for a ciclovia, mais ciclistas existirão. Tina, da comunidade Bike Anjo, levantou a questão do assédio às bikers na rua, e disse que hoje se tornou necessário criar um grupo específico para tratar dessa questão entre as mulheres. Camila, também da Bike Anjo, falou da importância de se pensar nas ciclovias fora do centro, que estão na periferia e muitas vezes são esquecidas, além da questão da conexão da bike com o transporte público.

Among the participants, were students of design, economics, teachers, activists and engaged cyclists. Albert Pellegrini, consultant in urban mobility at Ogangorra, showed some dramatic pictures of the conditions of our bike paths, poles in the middle of bike paths and even stairs. He talked about the history of cycling and the foundation of the Cyclist Square, on Paulista Avenue. André, who develops an app called Woole, described by him as the waze for bikers, mentioned how the status of having a car is still part of our culture and listed some of the challenges faced by those who use the bicycle as a means of transport in São Paulo. Daniel, now developing MubMaps, an app that helps cyclists biking around the city, noted that the bigger and better the bike path is, more cyclists will exist. Tina, from the Bike Anjo community, raised the issue of harassment of woman bikers on the street, and said that today it has become necessary to create a specific group to address this issue. Camila also from Bike Anjo, spoke of the importance of thinking about bike paths outside the center area, but on the periphery, which is often forgotten, and also the issue of connection with public transport.

Biketour/ Biketour

Divididos em grupos, os participants fizeram percursos diferentes. Ao longo do trajeto clicaram imagens usando o aplicativo Snappthis, mapeando desafios e oportunidades da experiência de pedalar em São Paulo.

Divided in groups, the participants cycled in different paths. A long the way, they made some images using the app Snappthis, mapping challenges and opportunities of the experience of cycling in São Paulo.

Roteiro de desafios e oportunidades/ Challenges and opportunities

A discussão ao longo do dia, permeada por falas de participantes, saída fotográfica com o aplicativo Snappthis e atividades práticas em grupo foi muito produtiva! Ao final da tarde, 3 grupos desenvolveram idéias sobre uma das questões levantadas pelo mapeamento. Os temas desenvolvidos foram: “storytelling como tecnologia persuasiva”, “sinalização” e “transporte intermodal”.

The discussion throughout the day, with the contribution of talks by the participants, Biketour using Snappthis and practical activities in group were very productive! By the end of the day, three groups developed ideas about one of the issues raised by the mapping. The themes developed were: “storytelling as persuasive technology”, “signalization” and “intermodal transport”.

Assista o vídeo sobre o workshop aqui.

Watch the video about the workshop here.

Advertisements

One thought on “Bikeability workshop

  1. Pingback: Design Lab |

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s